Můžeme si o sobě myslet, co chceme, ale teprve když nám to potvrdí někdo druhý, je to na beton.
V úterý 7. prosince 2021 mě vlídná a laskavá kamarádka mé ženy, která je kariérovou poradkyní, zdarma a bez možnosti ji nejprve ohromit osobním důvtipem ujistila, že jsem prý spisovatelem. Chci říct, že jsem jí vděčný za doporučení, které jsem obdržel, ale zároveň cítím povinnost se za to omluvit.
V ten samý rok měly mé nedomrlé autodestruktivní tendence, které jsem zábavnou formou zpracoval do Kentaurových písní a stále se připomínající alkoholismus v Podivném odpoledni Lebama Bulebika, společně s audioknihou Deník skladníka úhrnem tisíce shlédnutí na Youtube. V knihkupectví Kosmas si Skladníka v elektronické podobě dokonce zakoupili dva lidé.
Jedním z nich, jak ji podezřívám, byla má paní profesorka češtiny. Když jsme se po letech stali přáteli na facebooku, přiznal jsem se jí, že jsem zfalšoval svůj referát z Apokryfů Karla Čapka (ano, pracoval jsem s nedostižnou předmluvou Ivana Klímy) i referát o Williamu S. Burroughsovi, kdy jsem jako ukázku použil svou vlastní psychedelickou slátaninu, abych si během čtení referátu před třídou užil svých tajných patnáct minut tiché slávy. Tímto se jim dodatečně omlouvám.
Na tak liberální škole, jakou byla pražská konzervatoř v devadesátých letech minulého století jsem si – věřte nebo ne – mohl při psaní maturitního slohu po cestě z WC ve školním bistru koupit regulérní kelímek čepovaného piva, který jsem si donesl do třídy, postavil jej na stůl a než jsem jej vypil, měl jsem hotový smyšlený příběh o surrealistické noci v Paříži s kráskou z Modiglianiho obrazu.
Fotograf Jan Saudek řekl, že „fotografie je podvod, kterého se ovšem rád zůčastnil“. I být spisovatelem považuji za podvod – vyděláváte peníze, kristepane, PSANÍM?! Panebože, každý přece umí psát, v dnešním světě to ani jinak nejde. Je to jako umět chodit nebo jíst. Rozesmívají mne románové manželky spisovatelů, které říkají: „Roger celé dopoledne psal!“ nebo „nesmíme ho teď rušit, píše…“
Spisovatel a rabín Karol Sidon říká, že vymýšlí divadelní hry v tramvaji. A když ji vymyslí, není prý už třeba ji psát, hra už existuje. Protože jsou přesvědčeni o velikosti svých myšlenek, nutí někteří spisovatelé druhé lidi, aby jejich myšlenky četli a dokonce o nich dál přemýšleli. Já se v tom případě budu snažit své myšlenky korigovat a jsem přesvědčen, že se mi to sem tam i podaří. Protože jak říká Karol Sidon: „co chcete komu říkat?“
Psaním se člověk může osvobodit. Na chvíli. Jako když namalujete obraz nebo vyfotíte fotku, která vám vezme dech. Vytvoříte realitu, po které toužíte a povznesete se tak ke své duši. To stojí za to.
Spisovatelé tedy píší, zatímco spousty chlapů v továrnách vdechuje horoucí sírovo-kaučukové výpary, potí se pod dálnicemi zářivek nad nimi, na nočních směnách v půl čtvrté ráno sotva pletou nohama, sledováni důkladnými kamerovými systémy, jenž slouží „k ochraně majetku“. Ale co je tak životně důležité, že se to musí vyrábět i v noci? Nafukovací čluny?
Ještě o vidění
Jeden mladý muž mi otevřeně přiznal, že má potíže s ženami, s navazováním znamostí. Díval jsem se mu do očí, díval jsem se do celého jeho Bytí. Nejde slovy popsat, co v takových chvílích vidím, je to spíš vnímání určitých sil, sklonů, přesvědčení, pocitů. A něco vždycky přebírá vládu jako to nejsilnější či nejvýraznější.
Muž, který otrávil svého koně
Je vůbec možné věřit v sám sebe v takovém světě? V nelidských podmínkách na sebe musíte zapomenout, abyste to vydrželi. To je náš svět. Sen otrokářů, kteří se sami stali otroky.
Probouzíme se v míře, která tu neměla obdobu po celá staletí
Jako nagual zřím neomezené možnosti lidských bytostí.
Jsou však spoutány strachem o existenci a otročením našim domům.
Nesmrtelnost
Kerouac prý zemřel opilý na železničním náspu, jak jsem kdysi někde četl. Bukowski se neupil, na sklonku života dokonce přestal pít úplně a dostala ho pak umrněná tuberkulóza. Neruda zemřel statečně na rakovinu žaludku a Vonnegut, který ve svých šedesáti dvou zapil...
Bolavá záda a dějiny shrbenosti
Kdysi dávno, ještě v afrických savanách jsme se skláněli před Tajemstvím,
které bylo tak nesmírné, že nic jiného jsme s tím ani dělat nemohli. V noci nás z nebe sledovaly oči neznámých tajemných bytostí, ve dne se objevoval zářivý a žhnoucí kotouč, jenž oživoval všechno kolem nás.
Zblázním se v úterý
Vždycky mě ohromí, jak tenká je hranice mezi bytím a šílenstvím. Děje se to v milisekundách, kdy se podívám na běžný předmět např. hrnek od kafe nebo strom za oknem a na zlomek vteřiny jako by předmět pozbyl svého významu. Jako by se stal jen dvourozměrným či ztratil...
Archetyp: moudrý stařec či nemocný senior?
"Člověkem v dobrém úmyslu stvořené instituce po splnění svého poslání jen potvrzují svou vlastní existenci samy sebou a nevyhnutelně tím začínají škodit", píše ve své knize Člověk — bytost v sázce rakouský etolog Irenäus Eibl-Eibesfeldt. To lze snadno doložit výrokem,...
Human Design — Objevte své kosmické nastavení
Systém Human Design nás vede k podvědomým vzorcům chování a tím k poznání sebe sama. Mapuje způsob, jakým zpracováváme informace. Naše rozhodnutí jsou totiž učiněna nejdříve v podvědomí a teprve potom přecházejí do vědomé mysli. Naše logická rozhodnutí nejsou tedy ani...
Jaký mýtus žijeme?
V druhém týdnu koronavirové karantény (březen, 2020) jsem si zapsal sen, jehož význam nyní, po necelých dvou letech pozoruhodně zesílil. Začátek i konec snu jsou velmi zajímavé a s odstupem času mne vyděsilo, jak moc korespondují se současnou situací. Píšu to proto,...
Jak se vymanit z vlivu komplexu méněcennosti
V šamanské tradici platí, že jen ten, kdo je zraněn, dokáže sám léčita touto dispozicí je k tomu předurčen a iniciován. Nejinak tomu bylo i během uvolňování se z vlivu hlubokého komplexu méněcennosti, který jsem si přisvojil v ranném dětství. Musela uplynout...
Před stvořením světa. O neviditelnosti, předurčení a setkání s Cheirónem
To nejbolestnější z dětství se o 30 let později ukázalo jako to nejúchvatnější, co mne kdy potkalo. Mohlo mi být deset let, když jsem utekl z pódia uprostřed veřejného koncertu, abych zmizel z očí všech — publika, nemilosrdných reflektorů a mého otce, který seděl pod...
Objevte svůj mýtus
Stvořte svou vlastní psychologii a zahrňte do ní své sny, mýty, znamení, knihy, filmy a pohádky, přizvěte Slunce, hvězdy, Měsíc, nebe i Zemi — tu přednostně. A když nebudete vědět kudy kam, když zapomenete, proč tu jste, zujte si boty a stoupněte na Zemi. Klidně i na...
Minulost, přítomnost, budoucnost
Při hledání řešení se naše mysl často obrací do minulosti. V dávných událostech pátrá po příčinách a domnělých vinících. Je dobré si připomenout, že lidská paměť je (naštěstí) selektivní. Proto koučink nepracuje s minulostí, ale soustředí se na budoucnost. Přesto chci...
Tajemství
Vždycky dostanu lepší náladu, když si přečtu Vonneguta nebo Hellera. Zároveň mě zachvátí nezřízená touha po sebevyjádření. Během života jsem získal nejasný pocit, že by to mohlo mít nějaký smysl. Je to taky jedna z mála činností, které se dají dělat, když bydlíte v...
Georg Trakl — Básně za úplňku (audio)
Smysl života definoval syn Kurta Vonneguta Mark těmito slovy: "We are here to help each other to get through it — whatever it is." A Traklovo "whatever it is" je opojné, magické i hrozivé. Příští týden oslaví rakouský básník Georg Trakl 135. narozeniny. Poprvé jsem se...
Matrix 4 Resurrections — nerecenze
"It's not gonna happen" a "Fuck" — píp. Tyhle dvě věci mi z filmu Matrix 4 Resurrections utkvěly v hlavě i do druhého dne. Před čtyřkou jsme se ženou z nostalgie absolvovali i všechny tři předchozí filmy. A nejen že se na to pořád dalo dívat, dokonce jsme při...
Human Design básníků Georga Trakla a Bohuslava Reynka
Neznáme sice přesnou hodinu jejich narození a tak jsem vycházel z času 23:00. U Bohuslava Reynka není ani možné ve formuláři pro generování HD mapy lokalizovat jeho rodiště Petrkov, zadal jsem tedy jedinou možnost v České republice, kterou je Praha. Nemělo by to mít...